Vanuit onze waarderingspraktijk komen wij regelmatig in aanraking met ondernemers die graag willen weten wat de waarde van hun onderneming is. Voor veel ondernemers vormt de waarde van het bedrijf (al dan niet in combinatie met onroerend goed in eigen beheer) het pensioen dan wel vormt dit zekerheid van het kunnen continueren van de huidige levensstijl. Menig ondernemer zal zich op een gegeven moment afvragen wat de jarenlange inzet nu heeft opgeleverd? Vaak wordt deze vraag in de praktijk op een te laat tijdstip gesteld.
Om tot een juiste waarde te komen is het van belang om allereerst te weten vanuit welk perspectief de waardering dient plaats te vinden. Oftewel door welke bril moet de waardeerder kijken. Waarde is immers per subject verschillend. Een koper ziet veelal meer risico’s en onzekerheden dan de verkoper kan vermoeden. Hogere risico’s leiden tot een lagere waarde. Vervolgens zal, mede gebaseerd op het verleden als vergelijking, moeten worden bepaald welke geldstromen de onderneming in de toekomst zal genereren.
Ondernemers die hun onderneming wensen te verkopen, doen er verstandig aan altijd eerst door een onafhankelijke register valuator een waardering te laten uitvoeren. In samenspraak met deze waardeerder kan bij aanvang van het verkoopproces reeds worden bepaald of de verkoop van de onderneming voor de ondernemer wel het beoogde voordeel gaat opleveren. Veel ondernemers zijn best bereid tot verkoop, indien zij de juiste prijs kunnen realiseren. Echter, de prijs volgt uit een onderhandelingsproces, waarbij de subjectieve waardes van zowel de verkoper als de koper het vertrekpunt zullen zijn. Het kan dus een prima overweging zijn om op basis van het waarderingsrapport de verkoop van de onderneming uit te stellen.
Vervolgens kan de ondernemer aan de hand van de veronderstellingen en uitgangspunten in het waarderingsrapport aan ‘de juiste knoppen’ in het bedrijf draaien. Een belangrijke ‘knop’ in het mkb is de afhankelijkheid van de ondernemer in de onderneming. Indien de ondernemer durft te investeren in het minder tot vrijwel geheel onafhankelijk maken van zijn rol, neemt de waarde van een onderneming toe. De waarde van een onderneming wordt nu eenmaal verdiend in de toekomst en hoe minder er risico’s en onzekerheden er zijn in de toekomst, des te hoger zal de waarde bij verkoop zijn.
Vaak zien we dat de waarde van een onderneming door de koper lager wordt ingeschat dan de verkoper. De koper heeft een informatie- of kennisachterstand ten aanzien van de interne en externe omgeving van een onderneming waardoor de algemene en specifieke risico’s hoger worden ingeschat, hetgeen kan leiden tot een lagere waardering. Deze waardebepaling vormt echter wel het uitgangspunt voor de onderhandelingen.
Bent u benieuwd naar de waarde van uw onderneming en op welke wijze u deze kunt optimaliseren? Maak dan een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs Corporate Finance.